Keliaakikon makumuistoja -hanke

• 13.4.15.6.2021

Hei jäsen!

Vuosi 2021 on yhdityksemme juhlavuosi, sillä yhdistyksemme täyttää tänä vuonna 30 vuotta. Toteutamme juhlavuoden yhteydessä Keliaakikon makumuistoja -hankkeen. Hankkeessa keräämme jäseniltämme kokemuksia keliakian kanssa elämisestä – ennen ja jälkeen diagnoosin. Kokemukset liitetään osaksi juhlavuoden julkaisuamme, joka valmistuu vuoden 2021 aikana.

Jäsenistö ja aktiivinen vapaaehtoistyö jäsenten toimesta ovat mahdollistaneet toimintamme viimeisen kolmenkymmenenvuoden ajan, joten on aika kääntää katse jäseniimme.

Haluamme kuulla juuri sinulta seuraavista aiheista:

• Mitkä olivat lempiruokia ja leivonnaisiasi ennen diagnoosia, ja miten se muuttui diagnoosin jälkeen?
  • Mitä kaupassa oli sinulle tarjolla?
  • Miten ravintolassa käynti ja kyläilyt onnistuivat keliakian kanssa? Onko eroa tämänhetkiseen?
  • Miten sopeuduit gluteenittomaan arkeen?
  • Mitä tiesit keliakiasta ennen diagnoosia?
  • Leivotko itse ja jos niin miten koit gluteenittoman leipomisen (mikä uutta, vaikeaa)?
  • Miten korvasit lempireseptit gluteenittomiksi?
  • Mitä kaipasit ajasta ennen diagnoosia?
  • Onko sinulla makumuistoja yhdistyksen tapahtumista?
  • Minkälaisiin tilanteisiin törmäsit keliaakikkona? Onko keliakia johtanut joskus hauskoihin tilanteisiin tai kommelluksiin (esimerkiksi kielikukkasiin ulkomailla)?

Haluamme kuulla juuri sinun kokemuksiasi keliakian kanssa elämisestä! Sinun ei tarvitse vastata kaikkiin yllä oleviin kysymyksiin, vaan valitse joukosta yksi tai muutama, joka puhuttelee Sinua. Annetut kysymykset ovat suuntaa antavia, ja yhdistykselle voi toimittaa myös vapaamuotoisemman makumuistelun, jos jokin muu asia puhututtaa.

Osallistuaksesi, toimi näin:

Kirjoita valitsemistasi kysymyksistä meille suoraan alla olevaan lomakkeeseen. Voit myös halutessasi toimittaa meille makumuistotekstin (enintään yksi sivu, esim. Word-tiedosto) suoraan sähköpostiimme turunkeliakiayhdistys@gmail.com. Otamme makumuistoja vastaan verkkosivuillamme ja sähköpostitse 15.6.2021 saakka.

Jos esimerkiksi lapsellasi on jokin makumuisto, voi hän toimittaa meille vaikkapa piirroksen aiheesta! Tekstien ja kuvien pääpaino on ruoka ja ruokaan liittyvät muistot.

Jos haluat voit liittää tekstiisi nimesi/nimimerkin, ikäsi ja sen, kuinka kauan olet syönyt gluteenittomasti. Voit kuitenkin toimittaa meille tekstin ilman näitä tietoja, jollet halua niiden näkyvän juhlajulkaisussa.

Kirjoitusten tekijänoikeudet jäävät Turun seudun keliakiayhdistykselle.

Makumuistolomake

Voit kirjoittaa makumuistoistasi suoraan alla olevaan lomakkeeseen. Lomake on aktiivinen 15.6.2021 saakka.

• Mitä kaupassa oli sinulle tarjolla?
  • Miten sopeuduit gluteenittomaan arkeen?
  • Mitä tiesit keliakiasta ennen diagnoosia?
  • Miten korvasit lempireseptit gluteenittomiksi?
  • Mitä kaipasit ajasta ennen diagnoosia?
  • Onko sinulla makumuistoja yhdistyksen tapahtumista?
  • Vapaa sana:

Makumuistoja innolla odotellen,